صفحه اصلی       نت شارپ       تبلیغات      

اقدامات اولیه در مواجهه با ریزگردها - نت شارپ


سلامت نیوز:اغلب زائرانی که به کشورهای با اقلیم خشک و بیابانی همچون عربستان و عراق و سوریه سفر کرده اند در معرض ریزگردها بوده و تقریبا با این پدیده آشنایی دارند.

به گزارش سلامت نیوز،جام جم نوشت: متاسفانه چند سالی است پدیده ریزگردها به سطح وسیعی از ایران نیز گسترش یافته است. ریزگردها از ترکیب ذرات ریز گرد و غبار با آلاینده های شهری به وجود می آیند که از نظر اندازه متفاوت و دارای ذرات درشت غیرقابل تنفس و ذرات ریز قابل تنفس هستند.

ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند، اما ذرات ریز می توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

ذرات موجود در پدیده گرد و غبار اغلب از نوع درشت و غیرقابل تنفس هستند و سلامت را به طور جدی تهدید نمی کنند، اما می توانند در افرادی که سابقه بیماری های تنفسی مانند آسم و آمفیزم دارند، مشکلاتی ایجاد کنند.

از نشانه های واضح مواجهه با گرد و غبار، تحریک چشم ها و راه های هوایی فوقانی است. از آثار سریع و کوتاه مدت ریزگردها، اختلال در ضربان قلب و حملات قلبی و تنفسی در افراد مستعد و از آثار درازمدت آن، ورود ذرات چند میکرونی گرد و غبار به دستگاه تنفسی و خون و ایجاد رسوب و التهاب است که سبب بروز تنگی و تصلب عروق می شود.

چه باید کرد؟

تا حد امکان در روزهای آلوده به سفرهای غیرضروری نروید و از منزل خارج نشوید و درها و پنجره ها را ببندید.

در فضاهای آلوده به مدت کوتاه تری تردد کنید و نفس عمیق نکشید و ورزش و نرمش و پیاده روی نکنید. فعالیت بدنی باعث افزایش ضربان قلب و فعالیت دستگاه تنفسی و در نتیجه افزایش ورود هوای آلوده به ریه ها می شود.

به طور مداوم مجرای بینی را به کمک سرم شست وشو بشویید.

در صورت خروج از منزل از ماسک های استاندارد و مخصوص گرد و غبار استفاده کنید. این ماسک ها انواع مختلفی دارند و باید از داروخانه و مراکز مجاز تهیه شوند.

ماسک های معمولی و دستمال کاغذی چون منافذ باز و بزرگی دارند، آلاینده ها را از خود عبور می دهند و قادر به جلوگیری از ورود ریزگردها به مجرای تنفسی نیستند و بدتر این که فرد با این تصور که این پوشش ها جلوی ورود ریزگردها را می گیرند، نفس های عمیق تری می کشند.

ماسک های معمولی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار هنگام گردگیری خانه مناسب است.

ماسک باید به طور کامل، جلوی دهان و بینی را بپوشاند و هر دو ساعت عوض شود، زیرا در صورت عدم تعویض خود منبع آلودگی می شود.

ماسک های مخصوص گرد و غبار، اغلب جلوی ورود آلاینده های گازی هوا مانند منواکسیدکربن را نمی گیرند.

چون استفاده از ماسک باعث گرم شدن سیستم تنفسی و ناراحتی فرد در تنفس مطلوب می شود، استفاده از آن برای اغلب بیماران آسمی و تنفسی و بیماران قلبی سخت است. پس این بیماران بهتر است تا زمان رفع کامل آلودگی از خانه یا از محیط های با تهویه مطبوع خارج نشوند.

مصرف میوه های رنگی و شیر و سایر لبنیات را در اولویت مصرف قرار دهید.

هنگام رانندگی در گرد و غبار پنجره ها را ببندید و تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید و در حالتی قرار دهید که هوای بیرون وارد نشود.

دریچه های کولر، یکی از راه های ورود ریزگردها به خانه است. پس دریچه ها را ببندید و روی آنها یک کاغذ یا مقوا بچسبانید تا مانع ورود گرد و خاک به خانه شود.

!
تلگرام ما

می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@

جدیدترین هابستن

مشاهده تمام اخبارمشاهده تمام اخبار ←

اخبار اتفاقی بستن

مشاهده تمام اخبارمشاهده تمام اخبار←