صفحه اصلی       نت شارپ       تبلیغات      

گناه این هوا به گردن کیست؟ - نت شارپ


سلامت نیوز:دولت، مجلس و شورای شهر تهران سال هاست که هر کدام نسخه ای برای آلودگی هوای تهران می پیچند. اما این نسخه ها هیچ کدام حال بد تهران را خوب نمی کند؛ کافی است پای پاییز و زمستان به این شهر باز شود تا دوباره سریال تکراری روزهای آلوده از نو آغاز شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، اگرچه بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان، پایتخت تا پایان مهرماه امسال شاهد هیچ روز آلوده ای نبوده ، اما از ابتدای آبان ماه دوباره آلودگی هوا گریبانگیر مردم تهران شده است به طوری که از ابتدای این ماه تا امروز پایتخت نشینان 27 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه( با شاخص 150) را پشت سر گذاشتند. آلودگی هوا در پایتخت اما داستان جدیدی نیست، محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه آلودگی هوا تابع دو موضوع پارامترهای هواشناسی و میزان انتشار آلاینده ها از منابع است، به خبرنگار آنا می گوید: در بعضی از مواقع پارامترهای هواشناسی به گونه ای است که امکان خروج آلاینده ها از سطح شهر کمتر می شود و شاهد تجمع آلاینده ها می شویم که این موضوع کاهش کیفیت هوا را به دنبال دارد. تهرانِ سابقه دار! او با بیان اینکه در مهر امسال هیچ روز آلاینده ای وجود نداشت، اضافه می کند: در واقع طی 7 سال گذشته ما اولین ماه مهر را بدون روز آلوده گذراندیم. اینکه چندین روز پشت سر هم با آلودگی هوا مواجه شویم، به معنای وقوع یک اتفاق خارق العاده نیست. رستگاری تاکید می کند که کیفیت هوای پایتخت به صورت متناوب و یا مقطعی می تواند نامطلوب شود. در برخی از سال ها از 30 روز دی ماه، 29 روز آن هوا آلوده بوده است. به دلیل شرایط توپوگرافی و اقلیمی پایتخت، این سبقه در شهر تهران وجود دارد که تعداد روزهای آلوده پشت سر هم در تهران دیده شود. زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار آنا می گوید: آلودگی هوا در پایتخت به یکی از چالش های جدی محیط زیستی تبدیل شده است که البته این موضوع را در سایر کلانشهرهای کشور نیز شاهد هستیم و برای آن باید اقدامات جدی صورت گیرد. رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه آلایند ه های مختلف طی سنوات گذشته کاهش پیدا کرده است، توضیح می دهد: بسیاری از منابع آلایندگی حذف شده، در حال حاضر دیگر در هوای پایتخت شاهد وجود سرب نیستیم زیرا سرب از بنزین حذف شده است. اما آلاینده بسیار خطرناکی که هم اکنون در هوای پایتخت وجود دارد و بیشترین مخاطرات را به جای می گذارد، ذرات معلق 2.5 میکرون هستند که معضلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است. قانون به حد کافی وجود دارد او معتقد است که در زمینه کاهش آلودگی هوا به اندازه کافی لایحه و قانون وجود دارد و شهرداری تهران، شورای شهر و دولت در ادوار گذشته تمهیداتی برای این موضوع اتخاذ کردند و برنامه هایی در این زمینه تدوین شده است. نوری با بیان اینکه در سال 78 طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها تدوین و به تصویب دولت رسید و با 10 برنامه در دولت هفتم و هشتم در دستور کار قرار گرفت، ادامه می دهد: همچنین در ادوار شورای شهر نیز مصوبات خوبی در این زمینه به تصویب رسیده است. قانون هوای پاک هم از جمله مصوبات خوبی است که اخیرا از سوی مجلس به تصویب رسیده و احکام و تکالیفی که در این قانون برای دستگاه ها مشخص شده در جهت رفع آلودگی هوا بسیار راهگشا و موثر است. او با تاکید بر اینکه در این زمینه طرح، قانون، آیین نامه و دستورالعمل به اندازه کافی وجود دارد تا آلودگی هوا کاهش پیدا کند و به سطح استاندارد برسد، اما ما هم اکنون در تامین منابع اجرای این قوانین با مشکل روبه رو هستیم، می گوید: دستگاه نظارت و اجراکننده این قوانین سازوکار کافی برای نظارت بر اجرای دستورالعمل ها ندارند. نوری به برخی از مصوبات در این زمینه اشاره می کند و توضیح می دهد: در شورای شهر تهران مصوباتی درباره خودروهای دیزلی به تصویب رسیده است. این خودروها از سوخت فسیلی استفاده می کنند و آلودگی بسیاری را به جای می گذارند. برای جلوگیری از آلایندگی، این خودروها نیازمند تجهیز به فیلتر دوده هستند و برای نصب فیلتر دوده نیاز به منابع کافی است تا 140هزار خودروی دیزلی در تهران مجهز به فیلتر دوده شود؛ اما وقتی این منابع وجود ندارد یا در اولویت قرار نمی گیرد، طبیعتا با این سبک مشکل ها مواجه هستیم. رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادامه می دهد: در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، جایگزین کردن موتورسیکلت های کاربراتوری و انژکتوری یا برقی راهکارهای درستی برای کاهش آلودگی ناشی از تردد موتورسیکلت ها در شهر است که برای این موضوع باید خط تولید جدید یا منبع کافی در نظر گرفته شود که این موارد نیز خود مشکل زاست. در سطح ملی و محلی طرح های بسیاری تصویب شده که منابعی برای اجرای آنها وجود ندارد. او ادامه می دهد: شهرداری موظف شده تا اتوبوس های پایتخت را به فیلتر دوده مجهز کند که هر اتوبوس حدودا 30 الی 40 میلیون تومان هزینه خواهد برد، اما ما در حال حاضر با شهرداری مواجه هستیم که حداقل 30هزار میلیارد تومان بدهی دارد و این به معنی کمبود بودجه و نقدینگی است. کارهای جاری انجام نمی شوند، چه برسد به آنکه بخواهیم برنامه های دیگری را اجرا کنیم. در این بین حتی یک سه شنبه هم عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شورای شهر تهران رفت و مشکل اصلی تهران را آلودگی هوا دانست و عنوان کرد که ممکن است برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود، اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست. نقش اول آلودگی هوای پایتخت اگرچه عده ای این حضور را چندان موثر نداستند اما نظر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این باره متفاوت است. او در این باره به خبرنگار آنا می گوید: جلسه با ایشان بسیار پربار بود و تصمیم بر آن شد تا به جای صحبت، همگی وارد عمل شویم. او با بیان اینکه روش های مبارزه با آلودگی هوا کاملا مشخص شده که باید نسبت به آنها اقدام شود، اضافه می کند: مهم ترین عامل آلودگی هوا در پایتخت، سوخت فسیلی است. ما باید مصرف سوخت فسیلی را در تهران کاهش دهیم. هاشمی ادامه می دهد: امروز نزدیک به 11 میلیون سوخت در تهران مورد مصرف قرار می گیرد. این در حالی است که ترافیک نیز نقش مهمی در آلودگی هوای پایتخت دارد. در این راستا باید تعداد سفرها و وسایل حمل ونقل عمومی افزایش پیدا کند، یعنی از 18 میلیون سفر در روز 15 میلیون سفر با حمل ونقل عمومی انجام شود که مهم ترین آن متروی تهران است که باید 10 میلیون سفر از این طریق صورت گیرد. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز تنها 2 میلیون سفر از طریق متروی تهران صورت می گیرد، توضیح می دهد:پس ما باید برای تجهیز و ساخت متروی تهران تلاش مضاعف کنیم تا بتوانیم تعداد سفرها را به مرز 10 میلیون برسانیم. در حرکتی دیگر باید اتوبوسرانی در پایتخت تقویت شود و 5 میلیون سفر هم از این طریق صورت بگیرد. حمل ونقل عمومی در پایتخت باید به گونه ای عمل کند تا مردم جذب این سیستم شوند و تمایل شان برای استفاده از خودروی شخصی کاهش پیدا کند. مردم کمک کنند صدر اعظم نوری هم با رئیس شورای شهر تهران هم نظر و معتقد است که مردم باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. او می گوید: در این زمینه مردم هم باید به دولت و به شهرشان کمک کنند؛ آنها اگر کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند، به طور حتم در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار خواهد بود، زیرا آلایندگی اصلی منبع متحرک یعنی همان خودروها هستند. رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اضافه می کند: مردم را نباید فراموش کنیم، چرا در بزرگراه ها و اتوبان های ما هر یک نفر سوار بر یک خودرو است، در شرایطی که حجم آلودگی بسیار بالاست بهتر از شهروندان از خودروهای شخصی استفاده نکنند و به جای آن از خودروهای عمومی بهره ببرند. او تاکید می کند که البته این به این معنا نیست که مسئولین و دست اندرکاران به وظایف خود عمل نکنند. نوری اضافه می کند که باید تلاش شود تا درآمدهای پایدار ایجاد کنیم و تا پایان سال 98 مصوباتی که ماهیت محیط زیستی به خصوص در بحث آلودگی هوا دارند، اجرایی شوند. تهران این روزها به شهری تبدیل شده که مردمش برای داشتن هوای سالم چشم انتظار وزیدن باد هستند و این طور که مشخص است نسخه های کوتاه مدت دردی از هوای پایتخت علاج نمی کند و با توجه به اینکه به زمستان نزدیک می شویم و آلودگی هوا همراه با وارونگی در کمین پایتخت نشینان است، بهتر است مردم خود فکر چاره ای باشند و با کمتر یا استفاده نکردن از خودروهای شخصی خود را از روزهای آلوده این شهر نجات دهند. زیرا به نظر می رسد لایحه هوای پاک و قوانینی از این دست به دلیل نبود منابع قرار نیست دردی از آسمان سیاه دوا کند و هیچ کس به فکر این نفس از دست رفته پایتخت نشینان نیست.

!
تلگرام ما

می توانید روزانه خبرهای روز را در ایمیل خود مشاهده کنید

@

جدیدترین هابستن

مشاهده تمام اخبارمشاهده تمام اخبار ←

اخبار اتفاقی بستن

مشاهده تمام اخبارمشاهده تمام اخبار←